فاصله بین دندان ها و راههای بستن آن

فاصله بین دندان ها و راههای بستن آن

به فاصله بین دندانهادر اصطلاح پزشکی دیاستم گفته میشود. معمولا فاصله بین دندانهای جلو بیشتر اتفاق می افتد ولی در عین حال میتواند بین دندانهای دیگر فرد هم فاصله باشد. فاصله بین دندانی یکی از مواردی است که فرد را از ظاهر خنده های  خود ناراضی کرده و در مجموع او را جهت داشتن یک لبخند زیبا نزد متخصصین ترمیم زیبایی می کشاند.

  • در بچه ها ، بعد از رویش دندانهای شیری ، دیگر سایز دندانها عوض نمیشود ولی به مرور فک آنها بزرگ می شود و به همین علت فاصله بین دندانهای شیری ، بویژه فاصله دندانهای جلو در دندانهای شیری امری طبیعیست.اختلاف سایز بین فک و دندانها ، حتی در بزرگسالان هم یکی از علل شایع فاصله بین دندانی است.بویژه در دندانهای لترال ( پیشین) بیمار. فرنوم لب بالا که گسترش بیش از حد تا روی ریج فکی پیدا کرده. و معمولا عامل فاصله دندان جلو میباشد. عادتهای اشتباه افراد؛ مثل مکیدن انگشت شست که یکی از علل شایع هل دادن دندانها و فک فرد به جلو و ایجاد یک مشکل دنتواسکلتال جدی میشود که از نمودهای آن فاصله افتادن بین دندانهاست. رفلکس بلع اشتباه نیز میتواند یکی از علل ایجاد فاصله بین دندان ها باشد. به این معنا که اگر فردی به جای برخورد نوک زبان به کام در هنگام بلع، نوک زبانش به دندانهای جلو فشار بیاورد، به مرور فاصله بین دندانهای جلوی او مشهود میشود. 
    مشکلات پریودنتال ( بیماریهای لثه) ، یکی از علل ایجاد فاصله بین دندانی است.چرا که به مرور لثه ها و استخوان نگهدارنده دندان از بین میرود و اگر به داد آن نرسیم دندانها لق شده و از جای خود تکان میخورند و به مرور بین دندانها فاصله می افتد.  
    درمان فاصله بین دندان با درمان اورتودنسی: در مواردی که  بهم ریختگی شدید دندانی وجود دارد و ترتیب دندانها هم مرتب نیست طبعا ارتودنسی دندانهای فاصله دار درمان موفقی است.اگر فرنوم بلند ، علت فاصله افتادن بین دندان ها ست؛ در صورتی که در سنین پایین جراحی فرنکتومی انجام شود ، دندانها به جای خود بر می گردند و این امر خود باعث درمان فاصله بین دندانها بصورت خودبخود میشود.اگر علت فاصله بین دندانی ، بیماریهای پریودنتال باشد، قطعا ابتدا باید مشکل لثه شما بر طرف شود و بعد دندانها با توجه به شرایط آنها یا اورتودنسی میشوند ، یا با درمانهای ونیر کامپوزیت و یا لمینیت سرامیکی و یا روکش کردن دندانها ، به پر کردن فاصله دندانها بپردازیم. در مواردی که سایز دندانها کوچک است،  برای بستن فاصله بین دندانها میتوان از روشهای ونیر کامپوزیتی یا لامینت دندانی و یا روکش دندانها استفاده کرد.

..

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید